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1 CDHTE - Centre d-histoire des techniques et de l-environnement

Abstract : Algiers revives to its waters and tries to recover as well as possible areas of usability. The State expressed its desire to breathe life in public spaces through a set of new projects and guidelines to recreate the animation particularly at night, and since then we begin to perceive occupation of coffee terraces by women, but remains confined to major arteries, a sign of the beginning of a new era, the result of a security so dearly paid for by the general population. On the other hand, a new social behavior is born: any landscaped esplanade, even adjacent to large areas near highways, is busy day and night, especially Ramadan evenings, proof of a needed relaxation expressed by citizens.For dealing with the historical question of water in the city of Algiers (XVI-XIX centuries) which interpellates both the architecture, engineering, but also the customs and practices, we will focus on the atmosphere of urban areas generated by this fluid. Because we have seen that if the water contributes to the originality of any urban city, it is also memory, folklore and humor, in a word, it is within its intangible heritage.Create and redefine public spaces of Algiers - both in the old kernel in the entire city - can contribute to the atmosphere of these places and give them a new amenity. We can see that the oldest neighborhoods are more likely to receive a plural habitability. This conclusion refers perhaps, historically speaking that, there are places with high population mixing. They are even more qualified to host the works of contemporary artists reintroducing water and meet both aesthetic uses fun and interactive to reconcile past and present

Résumé : Conférence international de Tunis 24-25-26 février 2014 « L-ambiance comme enjeu de l-espace public méditerranéen contemporain » Alger et ses espaces publics. Quelle place pour l-eau dans l-ambiance de la Casbah et la ville? par Dalila Kamèche – Ouzidane Architecte Maître de conférences à l-EPAU (École polytechnique d-architecture et d-urbanisme d-Alger) Docteur en Histoire des Techniques du Conservatoire national des Arts et Métiers de Paris Présentation : Dalila Kameche-Ouzidane, architecte, a enseigné à l-École supérieure des beaux arts d-Alger de 1989 à 2001, notamment sur la problématique de l-intervention des plasticiens dans l-espace urbain. Elle est enseignante-chercheure à l-EPAU depuis 2001 à ce jour. Titulaire d-un doctorat du Conservatoire national des arts et métiers de Paris, ses recherches portent principalement sur la question du système hydraulique d-Alger à l-époque ottomane et sur le patrimoine hydraulique d-une manière plus générale. Alger renoue avec ses eaux et tente de récupérer tant bien que mal des espaces de convivialité. L-État manifeste son souci d-insuffler la vie au niveau des espaces publics à travers un ensemble de nouveaux projets et directives destinés à recréer l-animation notamment nocturne; depuis, l-on commence à percevoir l-appropriation de terrasses de café par les femmes, mais qui reste circonscrite aux grandes artères, signes de l-amorce de temps nouveaux, fruit d-une sécurité si chèrement payée par l-ensemble de la population. D-autre part, un nouveau comportement social voit le jour : la moindre esplanade aménagée, même adjacente aux grandes surfaces près des autoroutes, est occupée de jour comme de nuit, surtout les soirées de ramadhan, preuve s-il en faut d-un besoin d-espaces de détente exprimé par les citoyens 1 .

Mots-clés : aménagement Espaces publics art urbain fontaines publiques





Autor: Dalila Kameche-Ouzidane -

Fuente: https://hal.archives-ouvertes.fr/



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